NA MAŁYM EKRANIE

SMS LITERACKI: STYCZEŃ

W styczniu jakość szła w parze z ilością. Mam na koncie dziesięć przeczytanych książek, z których każda to strzał w dziesiątkę. A przynajmniej w dziewiątkę.

Dotychczas czekałam na styczeń tylko z jednego powodu – przybliżał mnie do wiosny. W tym jednak roku było inaczej: moi zimolubni przyjaciele wyczekiwali nadejścia mrozu, a ja nadejścia Mroza. A konkretnie Remigiusza Mroza i dwóch jego nowych powieści. O Przewieszeniu już Wam pisałam, notka o trzeciej części Parabellum pojawi się za kilka dni. Zdradzę tylko, że warto było czekać. Obrzydliwość zimy łagodziły też inne powieści, choćby te, które dzisiaj trafiły do SMSa:

Chokher Bali Rabindranatha Tagore’a – pierwsza powieść jedynego indyjskiego noblisty w dziedzinie literatury. Indie, druga połowa XIX wieku. Binodini zostaje wdową po trwającym niespełna rok małżeństwie. Nie musi wstępować na stos pogrzebowy męża, jej życie i tak praktycznie się jednak skończyło. Wielowiekowa tradycja wymaga, by swoją egzystencję podporządkowała surowej ascezie – Binodini może jeść wyłącznie pozbawiony przypraw ryż, nosić zgrzebne białe sari, musi całkowicie golić włosy. Nie wolno jej nosić ozdób ani kwiatów, zabronione jest także ponowne małżeństwo oraz uczestnictwo w obrzędach religijnych. Młoda, piękna i wykształcona kobieta nie chce jednak pogrzebać się za życia i rzuca wyzwanie przestarzałym normom społecznym. Zostaje powierniczką Rajalakshmi, matki bogatego dziedzica Mahendry, który kilka lat wcześniej odrzucił propozycję małżeństwa z Binodini. Teraz kobieta zamieszkuje w jego domu, zaprzyjaźnia się z jego świeżo poślubioną żoną i robi wszystko, by uwieść niedoszłego męża. Światu pokazuje skromną twarz wdowy, w sercu chowa jednak urazę i żal za tym, co straciła przez Mahnedrę i swego zmarłego męża. Chokher Bali powstała w czasach, gdy literatura indyjska przechodziła gwałtowne zmiany – odrzucała dominujące w niej dotychczas tematy mitologiczne, zwracając się ku problemom społecznym, zwłaszcza związanym z sytuacją kobiet. Sięgała także po nowe gatunki literackie – dzieło Tagore’a to pierwsza indyjska powieść psychologiczna, koncentrująca się nie na akcji, lecz przeżyciach wewnętrznych bohaterów. Rabindranath Tagore sprzeciwiał się w niej społecznej marginalizacji wdów, domagając się m.in. ich prawa do ponownego małżeństwa.

9780143030355

Jonathan Strange i pan Norrell Susanny Clarke – rzecz o przywracaniu magii w Anglii, czyli współczesna fantastyka w dickensowskim stylu. W pierwszych latach XIX wieku na wyspach brytyjskich magia funkcjonuje tylko w teorii. Zajmują się nią magowie – naukowcy, którzy praktykowanie czarów uznają za przestarzałe i niegodne prawdziwych dżentelmenów. Jednym z nielicznych wyjątków jest tajemniczy pan Norrell – odludek i gbur, a zarazem właściciel największego w Anglii zbioru książek poświęconych magii. Pan Norrell nie ogranicza się do pisania i czytania uczonych traktatów – aktywnie praktykuje czary i marzy o przywróceniu magii w swojej ojczyźnie. Nie cofnie się też przed niczym, aby swój cel osiągnąć – nawet przed oddaniem życia młodej kobiety w ręce tajemniczego elfa. Dzięki spektakularnym dokonaniom, oczywiście z użyciem czarów, mag wkrótce staje się londyńskim celebrytą, uwielbianym zwłaszcza przez znudzone damy z wyższych sfer. Zdobywa także poparcie polityków, przekonując ich do użycia magii w wojnie z Francją. W efekcie na wyspy brytyjskie powracają nie tylko magowie, ale i wszelkiego rodzaju mistyczne istoty, choćby elfy czy duchy. Według Neila Gailmana lektura powieści Susanny Clarke to przyjemność od pierwszych słów aż do ostatniej strony. Z autorem Koraliny pięknie się w tej kwestii różnimy, mnie bowiem wciągnięcie się w historię pana Norrella zajęło dobrych kilkadziesiąt stron. Susanna Clarke stworzyła własny świat, który objaśnia czytelnikom w przypisach – pomysł jest niezły, choć w literaturze bynajmniej nie nowy, znacznie gorzej jednak z jego wykonaniem. Przypisów jest zbyt dużo i są przesadnie długie, przez co odwracają uwagę czytelnika od głównej akcji. Gdy jednak zaakceptuje się specyficzny styl powieści, łatwo jest dać ponieść się wykreowanej przez Susannę Clarke rzeczywistości. Kolejne tomy jej powieści już czekają w stosiku.

DSC_2137_1814

Pod osłoną nocy Sarah Waters – opowieść o miłości i człowieczeństwie w świecie rządzonym przez nienawiść i okrucieństwo. Londyn, 1946 rok. Duncan po wyjściu z więzienia musi zmierzyć się nie tylko z pogardą okazywaną mu przez sąsiadów i znajomych, ale także rozczarowaniem i niechęcią ze strony własnego ojca. Wsparcie okazuje mu tylko jedna z jego sióstr, Viv. Dziewczyna sama ukrywa przed światem wstydliwy sekret, jaki jest romans z żonatym mężczyzną. Rozczarowana tym związkiem usiłuje podjąć decyzję o zerwaniu, uczucie do Reggiego jest jednak silniejsze niż zdrowy rozsądek. Kay wciąż opłakuje odejście kochanki, a życiową pustkę zagłusza wypadami do kina i spacerami bez celu. Tymczasem Helen przeżywa kryzys w związku z nową partnerką, poczytną autorką kryminałów Julią. Kay, Helen, Duncan i Viv próbują na nowo poukładać swoje życie rozbite w drzazgi podczas pięcioletniej wojny. Krok po kroku, każde na swój sposób przyzwyczaja się do całkowicie odmienionej rzeczywistości, składając to, co ocalało niczym rozsypane przez los puzzle. Każde coś lub kogoś straciło: nienarodzone dziecko, kochankę, przyjaciela, poczucie bezpieczeństwa i wiarę w szczęśliwą przyszłość. Pod osłoną nocy to coś więcej niż opowieść o zakazanej miłości i próbie zachowania człowieczeństwa w wojennych realiach. To przede wszystkim świetnie napisane historie ludzi, którzy – podobnie jak cały powojenny świat – muszą na nowo określić swoją tożsamość. Na tle pozostałych powieść Sarah Waters wypada może nieco słabiej, wciąż jednak stanowi doskonałą lekturę dla osób lubiących dobrze opowiedziane historie zwykłych ludzi.

DSC_2144_1820

A tak wygląda podsumowanie pierwszych postępów w tegorocznych wyzwaniach:

Wyzwanie książkowe 2016:

Książka, która ma więcej niż 500 stron: Silva Rerum Kristiny Sabaliauskaite.

Książka, której autorem jest kobieta: Sieć rozkwitającego kwiatu Lisy See.

Książka, w tytule której jest nazwa miasta: Pewnego razu w Moskwie Simone de Beauvoir.

Książka, w tytule której jest imię: Wampir Lestat Anne Rice.

Książka, która ma więcej niż 100 lat: Chokher Bali Rabindranatha Tagore’a.

Książka, w tytule której jest tylko jedno słowo: Przewieszenie Remigiusza Mroza.

Książka, której akcja toczy się w czasie wojny: Parabellum. Głębia osobliwości Remigiusza Mroza.

Literatura angielska: Pod osłoną nocy Sarah Waters.

Wyzwanie Wielkiego Buka:

Książka, która ma ponad 500 stron: Silva Rerum Kristiny Sabaliauskaite.

Książka na „jeden chaps”: Pewnego razu w Moskwie Simone de Beauvoir.

Książka sprzed 100 lat: Chokher Bali Rabindranatha Tagore’a.

Polski kryminał/thriller: Przewieszenie Remigiusza Mroza.

Współczesna polska powieść: Parabellum. Głębia osobliwości Remigiusza Mroza.

Opowieść w magicznych klimatach: Jonathan Strange i pan Norrell Susanny Clarke.

Książka, która czeka na nas od lat: Pod osłoną nocy Sarah Waters.

12650619_10201396414588060_1228790175_n

Przeczytam polski kryminał w 2016 roku:

Przewieszenie Remigiusza Mroza.

Wyczytuję domowe zapasy książek:

Pod osłoną nocy Sarah Waters.

I, oczywiście, razem z Lolantą i Miss Attitude przeczytałam pierwszą w tym roku książkę w ramach prowadzonego przez nie Pingerowego Klubu Książki. Opinie dziewczyn o powieści Wielkie kłamstewka przeczytacie TUTAJ, a moją znajdziecie TU. Jak dla mnie, jest nieźle – nie udało mi się przeczytać tylko klasyki, ale to zamierzam nadrobić w lutym. Na koniec małe samochwalstwo, mam nadzieję, że mi wybaczycie 🙂 Otóż, 14 stycznia ukazała się książka Od Ramajany do Slumdoga. Filmowe adaptacje literatury indyjskiej, w której znalazło się 20 esejów, w tym mój.

od-ramajany-do-slumdoga-filmowe-adaptacje-literatury-indyjskiej-b-iext30728334

Po pierwszym miesiącu nowego roku wniosek mam jeden: oby tak dalej, a 2016 rok ma szansę stać się czytelniczą rewelacją 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s