KSIĄŻKI

SMS LITERACKI: SIERPIEŃ

Chciałabym wymazać sierpień z pamięci, pod każdym względem oprócz czytelniczego. Literacko przyniósł mi bowiem Kasację i Tajemnicę domu Helclów – pierwsza sponiewierała mnie emocjonalnie (w najlepszym czytelniczym znaczeniu), druga sprawiła, że bawiłam się jak dziecko. O jednej z sierpniowych powieści opowiem Wam za kilka dni, pozostałe znajdziecie tutaj:

Tariq Ali, Noc Złotego Motyla – piąta, i zarazem ostatnia, część Kwintetu muzułmańskiego. Tym razem autor przenosi czytelnika w czasy współczesne. Dara to starzejący się, cyniczny pisarz, mieszkający w rodzinnym Lahaurze. Pewnego dnia otrzymuje on zaskakującą propozycję – dawno niewidziany przyjaciel z dzieciństwa – ekscentryczny malarz Platon – nalega, by Dara napisał jego biografię. Pisarz nie może odmówić, Platon powołuje się bowiem na daną mu niegdyś obietnicę. Aby wykonać zadanie Dara musi udać się do Londynu, Pekinu i Paryża, by poznać nieznane mu wydarzenia z życia dawnego przyjaciela. Jednocześnie musi się też zmierzyć z własną przeszłością, nie zawsze chlubną i szczęśliwą. W Nocy Złotego Motyla Tariq Ali odwołuje się do najnowszej historii Pakistanu – kraju targanego konfliktami zewnętrznymi i wewnętrznymi – oraz kwestii chińskich muzułmanów, rzadko poruszanego we współczesnej literaturze. Pakistański pisarz porusza problem religii, zwłaszcza w jej skrajnych przejawach, przyjaźni, miłości i namiętności. Jak zwykle zachwyca niezwykle barwnym i błyskotliwym stylem, wyrazistymi postaciami i figlarnym humorem. Noc Złotego Motyla to piękny portret muzułmanów jako ludzi oddanych w równym stopniu życiu wiecznemu, jak i doczesnemu ze wszystkimi jego przyjemnościami. Zamykającą Kwintet muzułmański powieść czyta się bardzo dobrze, choć nie ma ona w sobie magii i wdzięku swoich czterech poprzedniczek.

Noc zlotego motyla OK

Ibraheem Abbas i Yasser Bahjatt, HWJN – arabski Zmierzch z dżinami zamiast wampirów. Tytułowy Hawjan to dżin, należący do rodu nafarów – dżinów wierzących w jedynego Boga i żyjących według zasad Koranu. Hawjan ma 90 lat, co oznacza, że jest prawdziwym młodzikiem, skończył studia medyczne i mieszka wraz z matką i dziadkiem w opuszczonym przez ludzi domu na przedmieściach Dżuddy – miasta na zachodzie Arabii Saudyjskiej. Spokojna egzystencja trójki dżinów zostaje brutalnie przerwana przez dwa wydarzenia. Jednym z nich jest pojawienie się ludzi – małżeństwa z dwójką dorosłych dzieci, którzy kupują zamieszkany przez Hawjana dom. Hawjan od razu zwraca uwagę na śliczną Sawsan, studentkę medycyny, z którą nawiązuje kontakt poprzez tabliczkę Ouija. Młody dżin zakochuje się bez pamięci, choć zdaje sobie sprawę z beznadziejności swojego uczucia. Drugim wydarzeniem, które zaważy na życiu Hawjana i jego niewielkiej rodziny, jest pojawienie się jego kuzynów ze strony zmarłego ojca. Należą oni do maridów – dżinów, które odeszły od nauk Proroka Mahometa. Kuzyni chcą, by Hawjan wrócił do rodziny swego ojca i nie cofną się przed niczym, aby swój cel osiągnąć. Kartą przetargową okaże się życie śmiertelnie chorej Sawsan. HWJN to nieco przesłodzony i naiwny romans fantasy dla nastolatek, nie pozbawiony jednak pewnego uroku. Abbas i Bahjatt ciekawie wykorzystali mity i legendy arabskie i spletli je z rzeczywistością, dzięki czemu oklepany motyw relacji świata dżinów i świata ludzi zyskał nowy koloryt. Powieść napisana jest prostym językiem, a jej fabuła oparta została na nieco przestarzałej zasadzie „księżniczka potrzebuje księcia”. Księżniczką jest oczywiście Sawsan – totalnie bezwolna, wiecznie zapłakana, i pozbawiona inicjatywy. Autorzy powieści nie kryją zresztą swojej opinii o kobietach – ustami Hawjana stwierdzają niejednokrotnie, że przedstawicielki płci pięknej to wieczne dzieci, które wymagają męskiej opieki.

41cJJMUDxLL

Kim Youngha, Wampir i inne opowiadania – dziesięć opowiadań jednego z najważniejszych przedstawicieli współczesnej literatury koreańskiej. Napisane w oszczędnym, niemal surowym, choć pełnym wdzięku stylu, z kompozycją balansującą między rzeczywistością a fantazją. Kim Youngha okazuje się nie tylko niezwykle zdolnym pisarzem, ale i świetnym obserwatorem otaczającej go rzeczywistości – w Wampirze udowadnia, że nie bez powodu określany jest mianem głosu swego pokolenia. Wśród jego bohaterów jest mężczyzna przekładający miłość do przedmiotów nad relacje z ludźmi, szamanka ginącego kultu, kobieta, która nieświadomie poślubiła wampira, dziewczyna porażona piorunem, mężczyzna, który staje się niewidoczny pod wpływem miłości do kobiety. Kim Youngha pokazuje życie zwykłych ludzi, złapanych w pułapkę współczesności: goniących za marzeniami – często bardzo prostymi, jak nowe mieszkanie czy samochód – uciekającymi przed traumami z dzieciństwa, próbującymi znaleźć sens w życiu ograniczonym do spłacania rat za samochód i dom. To uniwersalne pragnienia, które zrozumie każdy człowiek na świecie, niezależnie od rasy, kultury czy religii. To też największa siła twórczości Koreańczyka, jest ona bowiem czytelna dla każdego odbiorcy, nawet nie znającego historii i kultury Korei.

Wampir i inne opowiadania OK

Sierpniowe postępy w ramach wyzwania Wielkiego Buka, niestety, nie przedstawiają się spektakularnie… Dokładam tylko trzy pozycje:

Książka, która zdobyła Bookera/Nobla: Dzieci północy Sulmana Rushdiego.

Książka w obcym języku: HWJN Ibraheema Abbasa i Yassera Bahjatta.

Tom opowiadań: Wampir i inne opowiadania Kima Youngha.

Literacki wrzesień zapowiada się wspaniale, a to dzięki jednej jedynej powieści – Turniejowi Cieni Elżbiety Cherezińskiej. O tym co jeszcze dobrego może przynieść jesień napiszę Wam we wtorek.

Reklamy

2 thoughts on “SMS LITERACKI: SIERPIEŃ

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s